AkzoNobel - Sikkens autoschadeherstellers bij Bart Ebben

categorie: Onderdelen nieuws
datum:01-02-2012

AkzoNobel Acoat Selected autoschadeherstellers bezoeken Bart Ebben 24-01-2012

Op 30 juni 2011 bezocht een 23 tal ondernemers die werken met Sikkens autolakken het bedrijfspand van Bart Ebben Specialist Citroën Peugeot. Op 24 januari 2012 volgde een tweede groep het voorbeeld van hun collega's na alle goede reacties.



Centrale vraag deze dag was:  Hoe te voorkomen dat auto’s economisch total loss raken ofschoon ze nog te repareren zijn?

De schadeherstellers kregen handvatten aangereikt waarmee ze total loss kunnen voorkomen, teneinde hun rendement te verbeteren. Deelnemer Ron Bruin van autoschadebedrijf  ABS De Laat (Heerhugowaard NL): “We zijn schadeherstelbedrijf, geen total loss afwikkelingsbedrijf. Als er mogelijkheden zijn om toch een reparatiemethode aan te bieden waarbij kwaliteit is gewaarborgd, haal je werk binnen.”
Acoat Select autoschadeherstellers bij Bart Ebben Citroen Peugeot gebruikte onderdelen
De incentive had als doel de autoschadeherstellers behendiger te maken in het proces om auto’s ondanks forse beschadingen toch te repareren. “Voor zover reparatie technisch en financieel haalbaar en verantwoord is, uiteraard”, benadrukt Remco Ruiter, Business Consultant bij AkzoNobel Automotive & Aerospace Coatings. “Wij merken dat ondernemers kansen zien voor zwaar beschadigde auto’s, maar dat het vaak ontbreekt aan snelheid en technisch inzicht in wat er allemaal nog mogelijk is. Daar zijn we met deze sessie op ingesprongen.”

Zorg wegnemen
Snel handelen is geboden om total loss te vermijden. “Meteen beginnen met demonteren, en is een auto te water is geraakt dan meteen delen schoonmaken en drogen. Daarmee bespaart men honderden euro’s aan kosten voor vervanging”, weet Remco Ruiter. “Minstens zo belangrijk is vertrouwen wekken bij je klant. Bij het eerste gesprek de zorg wegnemen. Nodig de klant uit om in de werkplaats te komen kijken. Leg uit dat je de uitlijning meteen controleert. En dat de auto van total loss gered kan worden door gebruikte onderdelen toe te passen in plaats van originele onderdelen. Maak daarbij duidelijk dat deze geldbesparende oplossing de kwaliteit van de uiteindelijke reparatie niet in de weg staat.

In de praktijk
Bij Bart Ebben konden de bezoekers een kijkje nemen achter de schermen van een modern autodemontagebedrijf. Met als voordelen voor de herstelbedrijven: scherpe inkoop van wisselstukken, tijdbesparing door toepassing van gebruikte onderdelen. Bovendien werd duidelijk dat Bart Ebben een zeer strenge kwaliteitscontrole hanteert.
Tussendoor presenteerde Wim de Keizer van Breedveld Autoschade een aantal sprekende voorbeelden uit de dagelijkse realiteit.

Vertrouwen in kwaliteit
“Ons werk is zo veel mogelijk repareren, en ik sta er altijd voor open om iets nieuws te leren”, motiveert Ron Bruin zijn deelname aan de kennissessie. “De Airbagbank heeft technisch inzicht gegeven in wat er kan spelen. Ik ben nu meer bekend met mogelijkheden om bijvoorbeeld sturingsunits en gordels te repareren in plaats van te vervangen. Dat drukt de kosten. Bij Bart Ebben werd ik positief verrast door de technische kennis van de medewerkers. Door specifieke vragen wordt exact nagegaan of het onderdeel het juiste voor desbetreffende auto c.q. bouwjaar is. Ik weet nu dat ik met een goed gevoel gebruikte onderdelen kan bestellen. Het is tenslotte van belang dat je in één keer het juiste onderdeel geleverd krijgt!

Belangrijk is wel de vertaling naar je klant. Gebruikte delen worden vaak als minderwaardig gezien. Maar in een auto van 5 jaar wordt misschien een deur van 3 jaar teruggezet, die ook nog eens opnieuw wordt gespoten! Met dat inzicht krijgen klanten vertrouwen in de kwaliteit. En dat bepaalt of ze akkoord geven om de auto toch te repareren.

Ook het contact met de andere autoschadebedrijven is altijd van grote waarde. Eenieder kent wel enkele praktische voorbeelden van het voorkomen van een total loss. Door elkander hierover te spreken kan men alleen al veel opsteken.”